Het rendement van je je contactpagina
Als je het gevoel hebt dat je te weinig reacties ontvangt van je website, kijk dan nog eens kritisch naar je contactpagina.
Het doel van je website is in hoofdzaak om contact te maken met leads. Merkwaardigerwijs zien we tijdens een rondje langs websites van bedrijven, dat de aandacht die er besteed wordt aan deze cruciale pagina veel beter mag, kan maar ook moet.
Met rendement doelen we op de verhouding van het aantal bezoekers dat gebruik heeft gemaakt van het contactformulier ten opzicht van het totale aantal bezoekers. Je contactpagina is dus een hele belangrijke pagina op je website als het gaat om het rendement.
Alle reden om door te lezen en je eigen contactpagina tegen het licht te houden.
BALANS BEWERKSTELLIGEN
De aandacht voor je contactpagina moet met name resulteren in een goede gebruikerservaring van de bezoeker. Dit betekent dat je met name balans moet zien te bewerkstelligen.
Balans in het aantal velden. Balans in het aantal verplichte velden. Balans in informatie. Zorg dat er niet te veel afleiding is.
DE 10 MEEST GEMAAKTE FOUTEN VAN DE CONTACTPAGINA
Een opsomming van belemmerende factoren die wij tegenkwamen tijdens een rondje langs de contactpagina's van bedrijven;
Als je contactpagina bestaat uit alleen maar een formulier en verder niets, dan doe je je bezoekers en daarmee je conversie tekort.
Redenen waarom bezoekers mensen je formulier niet (willen) gebruiken;
1. Je hebt geen contactformulier
Tot onze niet geringe verbazing, hebben nog veel bedrijven geen formulier op hun contactpagina. Laten we hier kort en duidelijk over zijn. Een zakelijke website hoort in het belang van maximale conversie een contactpagina met formulier te bevatten. Een contactpagina met een goed formulier nodigt uit tot reactie. Immers, een bezoeker verwacht ook een formulier op een contactpagina.
2. Je formulier is niet zichtbaar/vindbaar
Laat je bezoeker niet zoeken naar je contactpagina. Plaats het menu-item 'Contact' als laatste item rechts in je menubalk en neem deze ook op je in je footermenu.
Zorg dat je formulier bereikbaar is via de standaard URL jedomeinnaam.nl/contact. Richt je website in, op basis van hetgeen op het web gebruikelijk is.
3. Je formulier is te lang.
Bezoekers raken ontmoedigd of nemen gewoon niet de tijd nemen om alle dingen die je wilt weten te vullen. Houd formulieren kort en duidelijk.
4. Je formulier is niet responsive.
Dit blokkeert de mobiele ervaring op je contactpagina.
Bedenk dat ook op jouw website het aantal bezoekers door middel van een mobile device in de meerderheid is.
5. Het formulier werkt niet
Misschien is er een update gemist of is er een andere reden dat het script van het formulier niet meer werkt. Controleer regelmatig je contactformulier op correcte werking.
6. Te veel verplichte velden.
Beperk de verplichte velden van je formulier tot naam en het e-mailadres. Bezoekers hebben bij de eerste kennismaking veelal geen behoefte verplicht hun geboortedatum en woonadres prijs te geven.
7. Geen duidelijke succespagina
Laat de bezoeker niet raden of zijn of haar bijdrage ook bij jou is overgekomen. Zorg voor een duidelijke opvolgpagina, nadat het formulier is ingevuld.
8. Je formulier bevat CAPTCHA
Captcha is niet gebruikersvriendelijk. Veel bezoekers haken af als ze dit anti-spam obstakel moeten nemen.
In WordPress websites zorgt bijvoorbeeld een plug-in als WP spamshield er voor dat formulieren veilig zijn zonder Captcha.
9. Geen alternatieve contactinformatie
Zorg er voor dat je contactpagina ook alternatieve contactinformatie bevat zoals een telefoonnummer, bezoekadres en e-mail adres.
Wist je dat het KVK nummer en BTW nummer wettelijk verplichte informatie is, die dus op je contactpagina moet staan.
Het belangrijkste effect van deze informatie is, dat het de bezoeker vertrouwen inboezemt en deze eerder zal overgaan het contactformulier te gebruiken.
10. Je formulier gebruikt geen versleutelde verbinding ( SSL)
Steeds meer bezoekers zijn zich er van bewust dat informatie van een onbeveiligd webformulier zonder SSL, onversleuteld over het internet gaat.
Een website, en dus ook het contactformulier die niet met SSL is uitgerust zal hierdoor geen vertrouwen inboezemen bij de bezoeker.
Zorg er voor dat je website een SSL certificaat!
Laat geen mogelijkheid onbenut om leads te verkrijgen via je website. Zorg voor een contactpagina die uitnodigt om te gebruiken en geen obstakels bevat.
Bonustips:
- Zorg dat na verzending van de ingave van een webformulier de bezoeker geleid wordt naar een zogenaamde succespagina. het gebruik van een webformulier is vaak de eerste stap in communicatie. Zorg dat je een goede en zorgvuldige indruk maakt.
- Zorg dat na verzending de bezoeker een kopie ontvangt van hetgeen hij of zij heeft ingevoerd. Ook hier geldt weer; zorgvuldig handelen zorgt voor een goed begin in de communicatie.
Update mei 2018:
Vanaf 25 mei 2018 is de privacywet AVG in werking gegaan. Het contactformulier moet worden voorzien van privacybox.