Scroll Top

Wat is de overeenkomst tussen Aramco Oil en Alphabet

google-local-pack

De belangrijkste overeenkomst tussen deze twee bedrijven is dat ze beide in de top 5 staan van grootste bedrijven ter wereld. Wellicht is het goed voor onze bewustwording hier eens op in te zoomen. Iedereen gebruikt producten die uit olie voortkomen. Niet alleen de brandstof voor je auto, maar ook alle kunststoffen die in die auto zijn verwerkt komen voort uit olie. Niet vreemd dus, dat oliemaatschappijen grote bedrijven zijn.
Ruwe olie wordt opgepompt uit aardlagen. Maar waar komt ruwe data vandaan? Een grondstof die er voor zorgt dat een bedrijf als Alfabet (Google) ook in de top 5 kan komen van grootste bedrijven. Juist, die krijgen ze gratis van jou en mij.

Data is the new oil

Toen de Britse wiskundige Clive Humby in 2006 verklaarde dat ‘data de nieuwe olie zijn’, bedoelde hij dus dat data, net als olie, in ruwe vorm niet bruikbaar is. Het moet worden verfijnd, verwerkt en omgezet in iets nuttigs; de waarde ervan ligt in zijn potentieel.
Anno 2023 realiseren de meeste mensen zich dat onder andere de informatie die zij achterlaten op het internet in ruwe vorm door bijvoorbeeld Google wordt verfijnd en  gebruikt om advertenties op het internet te verkopen. De essentie wat hiervan moet blijven hangen is dus dat data waardevol is, en dat we dat niet alleen maar moeten weggeven.

Schermtijd op social media

Een sterke indicatie van de mate waarin wij bijdragen aan de rijkdom van bedrijven als Alfabet is de schermtijd van onze mobiele telefoons. Uit diverse onderzoeken blijkt dat volwassenen gemiddeld 3 uren per dag aan sociale media besteden. Bij kinderen en tieners loopt dat zelfs op tot 6 uur per dag.
Social media, en de informatie die we daar achterlaten zijn dus een belangrijk fundament voor de enormitiet van bedrijven als Alfabet en Facebook.

De lans breken voor de eigen website

Terwijl wij met zijn allen druk zijn,  meestal meerdere uren per dag, om waardevolle data gratis te schenken aan die toch al zo grote bedrijven,  blinkt onze eigen blogomgeving vaak uit in een volledige afwezigheid van continuiteit van van het plaatsen van data

Eigen website eerst

Deze blog is geen oproep om nu stoppen met het vertellen aan Facebook waar jouw persoonlijke voorkeuren liggen, zodat ze gericht advertenties kunnen plaatsen, maar wel om bewust te zijn van je tijdbesteding en op welke wijze je met data in de weer bent. Als je gemiddeld 3 uur per dag op je telefoon zit, dan zou er in potentie toch ook de  mogelijkheid zijn om 1 x per maand iets over je vakgebied op je eigen website te schrijven.

Conclusie

Data is waardevol. Jouw tijd is waardevol. Zet het in eerste instantie commercieel in om te werken aan je eigen bedrijf.

Ben jij foutloos?

Nou ja, wij in ieder geval niet. Maar ons werk bestaat wel voor een belangrijk deel uit fouten oplossen. Fouten oplossen op websites tenminste. En het beeld dat zich voltrekt, is dat hoe minder fouten er op een website voorkomen, des te beter kan je de concurrentie aan met andere websites in het streven naar een hogere positie in Google. Een paar van die fouten hebben we gebruikt op een top 1o samen te stellen.

Lees hem eens door, wellicht kan het ook jou helpen in je concurrentiestrijd!

 

👇 Vul in en hij komt naar je toe:

Naam(Vereist)

Gerelateerde berichten

Een opmerking achterlaten

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.