Scroll Top

Gefeliciteerd met je verjaardag! Marketing met de geboortedatum.

De kracht van de felicitatie

Eigenlijk kan je alleen maar scoren door een attente e-mail of e-mails te sturen naar je jarige contacten. Eigenlijk is het eerder raar, dat je jarige klanten niet feliciteert met hun verjaardag.
Je klant (of lead) is, naar je mag aannemen, in de meeste gevallen al in een prima stemming op zijn of haar verjaardag, en daarmee ook meer dan gemiddeld ontvankelijk voor commercieel ondersteunende boodschappen.
De psychologie snijdt aan twee kanten. Met een verjaardagsmail doe je niet alleen de geadresseerde een plezier, maar er is ook een positieve spin-off voor jouw bedrijf, dit omdat je zo attent geweest bent moeite te nemen om op de verjaardag in actie te komen.  Je kan nooit stuk met een verjaardagsmail.

De persoonlijke benadering

Met een verjaardagsmail speel je in op een de basisemotie van je klant. Je laat merken, dat je persoonlijk betrokken bent en interesse toont in je klant. Dat zorgt voor een stimulans van het fundament met je klantrelatie, en dat is binding.
Dat je op de verjaardag iets van je laat horen en niet alleen op de eerste maandag van de maand een nieuwsbrief verstuurt, bezorgt de klant een gevoel dat je speciaal aan hem of haar denkt.
Een verjaardagmail, een event-driven e-mail, heeft dan ook een hoog klikpercentage.

De kwaliteit van je database op orde

Voor de marketeer is data goud. Zonder data is er geen effectieve marketing mogelijk. Zorg er dus voor dat de database waarin je je leads en klanten stalt een bron van rijkdom is. En die rijkdom bestaat onder andere uit een geboortedatum. Een correcte geboortedatum.
Toch zien we dat maar weinig bedrijven / zzp-ers gebruik maken van deze sterke marketingmethode. Waarom eigenlijk niet? Het kost wat moeite om een geboortedatum te vragen en correct te registeren. Maar als bol.com het kan, kan jij het ook.

Een geboortedatumveld in Mailchimp

Er van uitgaande dat je database uit meer dan 25 contacten bestaat, is het een aanbeveling om verjaardagsmails te automatiseren. Door de bank genomen is het zo dat een geboortedatum een statisch gegeven is. Deze verandert niet doorgaans. We gaan in dit voorbeeld even uit van het veelgebruikte Mailchimp. Standaard heeft een abonneeprofiel geen veld voor een geboortedatum. Dat is natuurlijk de start voor de geautomatiseerde verjaardagsmail.

Login op je je Mailchimpaccount en kies voor Audience.

 

Cursor_Clicks_-_Audience_icon

Ga naar het Audience Dashboard

Selecteer daarna je Audience als je er meer hebt als één, en klik op Manage Audience. Kies voor Signup Forms en selecteer Form builder. Klik op Add a field en op Birthday. En klik op Save.
Als je nu een abonneeprofiel bekijkt, dan merk je dat je per abonnee een geboortedatum kan vastleggen.

Maak een geautomatiseerde mail

Je bent nu klaar op iedere verjaardag geautomatiseerd een e-mail te verzenden. Dit doe je door te kiezen voor Automation, Create, Classic Automations en te kiezen voor Say 'happy birthday'.

Vragen of hulp nodig? Gebruik onze Digitale helpdesk

Email naar support@atsites.nl

support

Gerelateerde berichten

Een opmerking achterlaten

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.