image

Mailchimp limiet bereikt

Sinds mei 2019 zijn de MailChimp abonnementen behoorlijk verandert. Ook de gratis versie is toen beperkt.

 

De belangrijkste aanpassingen waren dat je nog maar 1 mailinglijst (Audience) gratis kreeg en dat uitgeschreven abonnees ook gingen meetellen voor de maximale limiet van 2000 abonnees. Ook zagen we dat het aantal gratis basisthema’s om mails te versturen waren beperkt.

Hoe ernstig was dit eigenlijk en hoe kijken we  er nu naar.

Overspannen reacties

De aanpassingen door Mailchimp op haar abonnementen leek een schok voor veel klanten. De presentatie van Mailchimp van deze aanpassingen had voor een marketingbedrijf zeker ook beter duidelijker gecommuniceerd kunnen worden. Iedere aanpassingen van het gratis plan, werd als een bedreiging gezien, van het gratis gebruik van de toch al ruime mogelijkheden die het gratis plan bood.

Een paar opmerkingen:

 

 

  • bestaande klanten met het gratis plan bleven gewoon hun grotere aantal mailinglijsten houden
  • bij de meeste alternatieve aanbieders bestaat helemaal geen gratis versie
  • Mailchimp heeft zonder meer het meest stabiele netwerk en de beste supportpagina’s.
  • Mailchimp heeft verreweg de beste integratie-opties (connectie eigen website)
  • de aanpassingen bleken nauwelijks geen beperkingen, mede omdat je zelf je limiet kan verlagen

 

Om eens op dit laatste door te gaan;

 

Het meerekenen van de uitgeschreven abonnees is eenvoudig op te lossen, door deze abonnees te archiveren. Eigenlijk een mooie oplossing, dat je op 1 locatie je administratie volledig kan beheren en ook inzicht blijft houden in historische data.
Verder gaf de mailinglist indeling de abonnee de keuze om te kiezen op welke lijst hij of zij ingeschreven wilde worden.  Iets wat meestal niet relevant is, en waar alternatieven voor bestaan.

Betalen is dus meestal niet nodig

In een gratis MailChimp account is dus knop ‘Create Audience’ uitgeschakeld en bovenaan de pagina zie je de melding “You’ve hit your audience limit” met een link naar upgrade-opties. Maar binnen je lijst kan je ook in de gratis versie je abonnees organiseren:

Tags

Iedere abonnee kun je voorzien van een tag (een ‘labeltje’). Dat kan van alles zijn. Je kunt abonnees het kenmerk ‘prospect’ geven of ‘ex-klant’, ‘Engels-sprekend’ of ‘wanbetaler’. Abonnees zien dus zelf die tags niet’. En belangrijk; je kan een tag dus targetten.
Wil je een nieuwsbrief of mail sturen naar de abonnees die de tag ‘Engels sprekend’ hebben, dan is dat mogelijk.

Groups

Wil je abonnees binnen je mailinglijst wel zelf laten aangeven in welke groep ze thuishoren, dan maak je gebruik van ‘Groups’. Voorbeeld: je kunt een groep aanmaken met de naam ‘soort belangstelling’ en ze daarmee de mogelijkheid bieden om te kiezen wat ze graag willen ontvangen.

Wanneer dan wél betalen

Iedere marketeer kent de term ‘The money is in the list’. Je mailinglist is ook in jouw marketing je meest waardevolle asset. En als je jouw lijst alleen gebruikt voor je maandelijkse nieuwsbrief, dan doe je jezelf te kort.
Sowieso krijgen veel abonnees jeuk van de term ‘nieuwsbrief’ en je zet je lijst pas effectief in als je gaat werken met automations.

Dit zijn series van e-mails waarbij je bijvoorbeeld de onboarding regelt van je nieuwe klant. Je brengt je boodschap zoveel meer effectiever over dan bijvoorbeeld in plaats daarvan in een persoonlijk intakegesprek alles in één keer uit te laden.

Meer informatie over automation:

 

 

 

support seo amsterdam Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw mailinglijst, website of webshop? Maak vrijblijvend een supportticket aan.

Jan Atsma

Andere berichten

Reageer

Name

Website

Reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

mailinglijstBlijf op de hoogte

Laat je naam en mailadres achter voor nieuws, updates, aanbiedingen en tutorials