Scroll Top

Klant kleedt zich uit in kleedkamer

clickbait

De lezer laten doen wat jij wilt

Hoe onderscheid je je op een opvallende manier met jouw teksten? Het schrijven van goede webteksten is een uitdaging. Je wilt efficiënt geïndexeerd worden in Google, maar je wilt ook serieus genomen worden.
De aandachtsspanne van een lezer op het internet is maar zo kort, dat je eigenlijk geen andere keuze hebt om jezelf te bedienen van enig opportunisme. Je kan het je niet veroorloven al te moeilijke woorden te gebruiken. En door wat meer complexere termen iedere keer toe te lichten, worden je teksten ook niet aantrekkelijker van.

 

Wat is opportunisme;

 

Opportunisme (Latijn opportunus) is handelen zonder rekening te houden met principes, alleen met de omstandigheden. Iemand die zonder principes handelt wordt wel een opportunist genoemd.

 

Om effectief te zijn met internetmarketing kan je je dus niet altijd veroorloven in wervende teksten te genuanceerd te zijn. Dit geldt zowel voor wervende teksten van de carnavalsshop als de fysiotherapeut als de leefstijlcoach. In een aantal beroepen is het van belang, dat je de nuance bewaard na de eerste persoonlijke kennismaking met je lead.

Lichtzinnigheid en oppervlakkigheid is de norm

Je zou denken dat je voor Carvanvalsshop De Trekpop wat eenvoudiger clickbaits kan maken, dan voor bijvoorbeeld voor die fysiotherapeut. Maar niets is minder waar. Bepaalde psychologische processen werken altijd hetzelfde, ongeacht het aangeboden product of dienst. Lees in dat verband ook nog eens de uitgangspunten van Robert Cialdini.

MSN.COM

Als je inspiratie zoekt als het gaat om clickbaits, dan is een bezoek aan msn.com wellicht de moeite waard. Opvallende, opmerkelijke maar vooral ook oppervlakkige en niet zelden ook bedenkelijke berichten worden getoond op de homepage. In haar soort tref je meesterlijk verzonnen berichten aan die je aandacht als het ware opzuigen. Het resulteert in gedrag dat sommige hele verstandige mensen zich hebben laten verleiden tot investeringen in niet bestaande Bitcoin fondsen.
Bedenkelijk, afkeuringswaardig, maar we kunnen er ook wat van leren.

 

 

Verleiden, maar niet misleiden

De vervaardiging van een clickbait is een balanceertruc, waar het van belang is dat je aan de goede kant blijft van het betamelijke. Een lezer verleiden met een sensationele titel moet je uiteindelijke ook een betekenisvolle inhoud bieden. Doe je dat niet, dan is de kans op conversie klein.

 

Vragen of hulp nodig? Gebruik onze Digitale helpdesk

support seo amsterdam

Gerelateerde berichten

Een opmerking achterlaten

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.