Robert Cialdini, de gedragsbeinvloeder
Robert Cialdini was ooit hoogleraar psychologie en marketing aan de Arizona State University en de Stanford-universiteit.
Hij kreeg vooral bekendheid door één boek Influence: The Psychology of Persuasion uit 1984. Hiervan zijn er al meer dan drie miljoen exemplaren verkocht. Nog steeds geeft hij in tal van landen lezingen over de verschillende methodes, waarmee je anderen kunt overtuigen en beïnvloeden. Op dit terrein is hij de meest geciteerde sociaal psycholoog ter wereld.
De 7 geboden van Cialdini
Voor marketeers, webdesigners, en eigenlijk iedereen die zich bezighoudt met het maken van wervende boodschappen is Cialdini een begrip.
Waarom?
Omdat zijn principes logisch en begrijpelijk zijn voor iedereen. Je kan dus bij jezelf nagaan, of deze principes werken voor jouw product of dienst.
Deze principes zijn;
- wederkerigheid
- consistentie
- sociale bewijskracht
- sympathie
- autoriteit
- eenheid
- schaarste.
Deze principes pas je onder andere toe in je landingpages, maar in beginsel in al je wervende teksten.