Often without too much publicity, Google occasionally extends the functionality of the Google Business Profile. This time it's about automatic FAQs. A chat tool with three elements; An automatic welcome message, a chat function and automatic FAQs that can be seen as a chatbot light.
What is Google My Business
Google My Business is a free tool from Google that allows you to manage your business data in Google Search and Google Maps. Think of your opening hours, but also your products and services. You can also manage your reviews via this tool and you can post messages in blog form. With Google My Business you ensure that your company is visible when people search for you in Google.
Het loont zeer de moeite om je Bedrijfsprofiel regelmatig te updaten en te voorzien van content. Dit is bepalend voor een effectieve lokale vindbaarheid. Het Google bedrijfsprofiel is inmiddels bekend als Google Business Profile.
FAQ’s (Q&A) toevoegen aan je bedrijfsprofiel
Voordelen
Meer zoekresultaten
De inhoud van je bedrijfsprofiel wordt door Google gekoppeld aan relevante zoekwoorden. De vragen en antwoorden in je profiel zijn dus beinvloedend op zoekresultaten. Een rankingfactor dus.
Betere service
Als jouw informatie met in minder moeite beschikbaar is, geeft dit de Google gebruiker een positieve ervaring. Dus alles wat je aan je Google-bedrijfsprofiel kunt toevoegen, waardoor een vraag van gebruikers sneller wordt beantwoord, geeft dit hen een betere ervaring en leidt het ertoe dat ze jou als een autoriteit op dit gebied beschouwen en eerder geneigd zijn een product of dienst van jou af te nemen.
TijdsefficientÂ
Er zijn altijd vragen die iedere keer terugkomen. Neem deze in ieder geval op in je Q&A. Het bespaart je tijd.
Extra communicatie optie
Er is een groep gebruikers die graag gebruik maakt van persoonlijke interactie. Een chatfunctie geeft bezoekers het idee van een hoog servicelevel. Daarbij is het gewoon een extra mogelijkheid om contact te maken.
Concurrentievoordeel
Deze functie is met de desktop te activeren, maar alleen via mobiel beschikbaar. Activatie kost tijd, onderzoek en dus moeite. Met een geactiveerde chatfunctie kan je je onderscheiden van je concurrenten.
Om automatische FAQ’s toe te voegen aan je Google Mijn Bedrijf-pagina, doorloop je de volgende stappen:
Zoek naar ‘mijn bedrijf’ in Google via een webbrowser.
Klik op Klanten en vervolgens op Berichten
Klik op Menu en daarna op Instellingen voor berichten. Ga dan naar Veelgestelde vragen beheren.
Klik op +Voeg een vraag toe
Je kunt maximaal tien vragen per bedrijfsprofiel instellen. Vragen kunnen uit maximaal 40 tekens bestaan en antwoorden kunnen maximaal 500 tekens bevatten.  Let op: Je kan in de antwoorden ook links toevoegen die verwijzen naar informatieve pagina’s op je website.
Toegankelijkheid Chat en FAQ’s
Google heeft besloten om de chat en FAQ’s alleen zichtbaar te maken voor de mobiele telefoon. In het bedrijfsprofiel in Google is bij activatie van de chat nu een extra icon zichtbaar met Chat. Als je deze aanklikt wordt eerst het welkomstbericht zichtbaar met direct daaronder de voorstelde FAQ’s. De bezoeker kan dan de keuze maken te chatten of een FAQ aan te klikken.
Conclusion
Deze nieuwe chatfunctie kan een niet onbelangrijke rol spelen in conversiedoelstellingen. Zeker gezien het feit dat er klikbare links opgenomen kunnen worden in de FAQ’s is het raadzaam deze functie te activeren. Gezien de onduidelijke inrichting van desktop bediening en mobile only weergave is activatie niet voor iedereen en kan je hier mee een concurrentievoordeel realiseren.
Online aanwezigheid voor lokale bedrijven
Kan je hulp nodig bij de versterking van jouw online aanwezigheid van jouw bedrijf? Â Vraag een gratis scan aan.
Are you flawless?
Well, at least we don't. But our work consists largely of solving errors. At least fix errors on websites. And the picture that emerges is that the fewer errors there are on a website, the better you can do
Read it through, maybe it can also help you in your competitive battle!
👇 Fill in and he will come to you: