google reviews

Google Reviews die niet worden gepubliceerd

Vaak kom je er toevallig achter. Klanten beloven een review te schrijven, maar die belofte wordt niet altijd ingewilligd. Het wordt pas echt bizar en frustrerend als de klant na herinnering jouw een screenshot toont waarop de review wel degelijk is te zien. Verwarrend is, dat de persoon die de review schrijft en is ingelogd in een Google account niet ervaart dat er wat misgaat met de review.
Wat is er aan de hand.

Voor reviews zijn ook de richtlijnen op verboden inhoud (spam) van toepassing. Meestal kan je al snel beoordelen of deze relevant zijn in het niet plaatsen van de review.

Meer controle op reviews

Vanaf mei 2022 is er nieuwe Europese wetgeving die nepreviews en misleidende zoekresultaten wettelijk verbied. Voor Google is dit aanleiding geweest haar beoordelingsfilter op reviews aan te scherpen. Het beoordelingsfilter van Google zoekt naar patronen die onnatuurlijk zijn en verwijdert beoordelingen die in die patronen vallen. Deze aanscherping blijkt in de praktijk niet altijd fijnzinnig uit te pakken.

Gevolgen

Het media blog Near Media heeft over 2021 klachten verzameld in fora over ontbrekende Google reviews. De grafiek laat een sterk stijgende tendens zien.

 

review klachten

 

Mogelijke andere oorzaken van het niet plaatsen van Google reviews

→ Veel bedrijven bieden gratis WIFI aan voor hun klanten. Als de klant daarvan gebruik maakt en dus op locatie van het bedrijf is, en een review schrijft, dan is de kans groot dat het filter de review blokt. Omdat er meerdere reviews van hetzelfde IP nummer komen, gaat het filter er schijnbaar van uit dat het bedrijf zelf de reviews schrijft.

 

→ Een andere reden kan zijn, dat de schrijver van de review volgens waarnemingen van Google nooit op locatie of in de buurt van het bedrijf is geweest. Klaarblijkelijk concludeert Google dit bij gebruikers die ‘location sharing’ aan hebben staan in Google Maps.

 

Hoe krijg je je reviews alsnog geplaatst?

Als je authentieke reviews onterecht zijn gefilterd, is het raadzaam een thread aan te maken op het Google Forum. Plaats hierbij de volgende informatie:

 

• Het exacte aantal beoordelingen dat is verdwenen.
• De datum waarop ze werden achtergelaten
• De namen van de mensen (zoals weergegeven op Google) die beoordelingen hebben achtergelaten.
• Screenshots van de ontbrekende beoordelingen (jouw klanten kunnen deze pakken indien ze zijn ingelogd op hun accounts)

 

Tip: omdat je in het forum geen afbeeldingen kan plaatsen, plaats dan een URL naar de afbeelding online. Je kan hiervoor de screenshot app LightShot gebruiken.

Conclusie

Dat Google maatregelen neemt om valse reviews tegen te gaan is een nobel streven. Echter met de aanscherping van hun beoordelingsfilter slaan ze volledig de plank mis. Vraag altijd een klant of er ook daadwerkelijk een review geplaatst is.

Online aanwezigheid voor lokale bedrijven

Kan je hulp nodig bij de versterking van jouw online aanwezigheid van jouw bedrijf?  Vraag een gratis scan aan.

Ben jij foutloos?

Nou ja, wij in ieder geval niet. Maar ons werk bestaat wel voor een belangrijk deel uit fouten oplossen. Fouten oplossen op websites tenminste. En het beeld dat zich voltrekt, is dat hoe minder fouten er op een website voorkomen, des te beter kan je de concurrentie aan met andere websites in het streven naar een hogere positie in Google. Een paar van die fouten hebben we gebruikt op een top 1o samen te stellen.

Lees hem eens door, wellicht kan het ook jou helpen in je concurrentiestrijd!

 

👇 Vul in en hij komt naar je toe:

Naam(Vereist)

Jan Atsma

Andere berichten

Reageer

Name

Website

Reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.