FAQ’s toevoegen aan chatfunctie Google Mijn Bedrijf

Vaak zonder er al te veel ruchtbaarheid aan te geven, breidt Google zo nu en dan de functionaliteit uit van het Google Bedrijfsprofiel. Dit keer gaat het over automatische FAQ’s. Een chattool met drie elementen; Een automatisch welkomstbericht, een chatfunctie en automatische FAQ’s die gezien kan worden als een chatbot light.

Wat is Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool van Google waarmee je je bedrijfsgegevens in Google Zoeken en Google Maps kunt beheren. Denk hierbij aan je openingstijden, maar ook je producten en diensten. Ook beheer je via deze tool je reviews en kan je berichten in blogvorm plaatsen. Met Google Mijn Bedrijf zorg je er zo voor dat je bedrijf zichtbaar is wanneer mensen naar jou zoeken in Google.

Het loont zeer de moeite om je Bedrijfsprofiel regelmatig te updaten en te voorzien van content. Dit is bepalend voor een effectieve lokale vindbaarheid. Het Google bedrijfsprofiel is inmiddels bekend als Google Business Profile.

FAQ’s (Q&A) toevoegen aan je bedrijfsprofiel

Voordelen

Meer zoekresultaten

De inhoud van je bedrijfsprofiel wordt door Google gekoppeld aan relevante zoekwoorden. De vragen en antwoorden in je profiel zijn dus beinvloedend op zoekresultaten. Een rankingfactor dus.

Betere service

Als jouw informatie met in minder moeite beschikbaar is, geeft dit de Google gebruiker een positieve ervaring.  Dus alles wat je aan je Google-bedrijfsprofiel kunt toevoegen, waardoor een vraag van gebruikers sneller wordt beantwoord, geeft dit hen een betere ervaring en leidt het ertoe dat ze jou als een autoriteit op dit gebied beschouwen en eerder geneigd zijn een product of dienst van jou af te nemen.

Tijdsefficient 

Er zijn altijd vragen die iedere keer terugkomen. Neem deze in ieder geval op in je Q&A. Het bespaart je tijd.

Extra communicatie optie

Er is een groep gebruikers die graag gebruik maakt van persoonlijke interactie. Een chatfunctie geeft bezoekers het idee van een hoog servicelevel. Daarbij is het gewoon een extra mogelijkheid om contact te maken.

Concurrentievoordeel

Deze functie is met de desktop te activeren, maar alleen via mobiel beschikbaar. Activatie kost tijd, onderzoek en dus moeite. Met een geactiveerde chatfunctie kan je je onderscheiden van je concurrenten.

 

Om automatische FAQ’s toe te voegen aan je Google Mijn Bedrijf-pagina, doorloop je de volgende stappen:

Zoek naar ‘mijn bedrijf’ in Google via een webbrowser.

 


Klik op Klanten en vervolgens op Berichten


Klik op Menu en daarna op Instellingen voor berichten. Ga dan naar Veelgestelde vragen beheren.

 

 

Klik op +Voeg een vraag toe

Je kunt maximaal tien vragen per bedrijfsprofiel instellen. Vragen kunnen uit maximaal 40 tekens bestaan en antwoorden kunnen maximaal 500 tekens bevatten.  Let op: Je kan in de antwoorden ook links toevoegen die verwijzen naar informatieve pagina’s op je website.

Toegankelijkheid Chat en FAQ’s

Google heeft besloten om de chat en FAQ’s alleen zichtbaar te maken voor de mobiele telefoon. In het bedrijfsprofiel in Google is bij activatie van de chat nu een extra icon zichtbaar met Chat. Als je deze aanklikt wordt eerst het welkomstbericht zichtbaar met direct daaronder de voorstelde FAQ’s. De bezoeker kan dan de keuze maken te chatten of een FAQ aan te klikken.

Conclusie

Deze nieuwe chatfunctie kan een niet onbelangrijke rol spelen in conversiedoelstellingen. Zeker gezien het feit dat er klikbare links opgenomen kunnen worden in de FAQ’s is het raadzaam deze functie te activeren. Gezien de onduidelijke inrichting van desktop bediening en mobile only weergave is activatie niet voor iedereen en kan je hier mee een concurrentievoordeel realiseren.

Online aanwezigheid voor lokale bedrijven

Kan je hulp nodig bij de versterking van jouw online aanwezigheid van jouw bedrijf?  Vraag een gratis scan aan.

Ben jij foutloos?

Nou ja, wij in ieder geval niet. Maar ons werk bestaat wel voor een belangrijk deel uit fouten oplossen. Fouten oplossen op websites tenminste. En het beeld dat zich voltrekt, is dat hoe minder fouten er op een website voorkomen, des te beter kan je de concurrentie aan met andere websites in het streven naar een hogere positie in Google. Een paar van die fouten hebben we gebruikt op een top 1o samen te stellen.

Lees hem eens door, wellicht kan het ook jou helpen in je concurrentiestrijd!

 

👇 Vul in en hij komt naar je toe:

Naam(Vereist)

Jan Atsma

Andere berichten

Reageer

Name

Website

Reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

nl_NLDutch
WeCreativez WhatsApp Support
Deze Whatsapp-widget is 24/7 bezet. Stel hier gerust je vragen.