Scroll Top

Bloggen! Tips voor volhouden

Waarom móeten we eigenlijk bloggen?

Daar zijn verschillende antwoorden op mogelijk. We moeten natuurlijk niets.
Maar wellicht is het dé methode om jouw autoriteit te (be-)vestigen op jouw vakgebied. Maar één ding is zeker; bloggen is een duurzaam en winstgevend marketinginstrument.
En op het internet, is er één voor jou onvervreemdbaar fenomeen, en dat is niet jouw Facebook-pagina, maar je eigen domeinnaam waar je website op geïnstalleerd is. Alle energie die je dáár in besteed komt alleen ten goede aan jouw imago, of dat van je bedrijf.

Toch, zien we we bloggers in spé, of wannabe bloggers worstelen met continuïteit. Die eerste keer, gaat het vol met goede moed, maar dan…

De cijfers

En, het is geen schande, als je je realiseert, dat maar 1 op de 8 websites een weblog hanteert waar met enige regelmaat een nieuw onderwerp op verschijnt. Hoe houd je dat bloggen vol. Een paar tips.

Tip1. Enjoy!

Een open deur, en voor de hand liggend.
Zorg dat je omstandigheden voor bloggen zo organiseert, dat je bloggen met plezier onderneemt. Ruim er tijd voor in, ga er rustig voor zitten, wrijf je handen, en produceer je teksten met een lach op je gezicht.

Tip2. Blog gedurfd en spraakmakend, vermijd oma’s recept.

Slaapverwekkend zijn de tsunami’s aan gezondheidsberichten afkomstig van de bloggende healthguru’s. Blogs die ons moeten overtuigen, een appel te eten, en de Mars te laten staan, gevolgd door een blog die een recept bevat van een gezonde stamppot.
Het overgrote deel van dit soort obligate informatie, blijft dan ook ongelezen.

In plaats daarvan, verzin spraakmakende stellingen. Maak het verschil. Zoek de controverse. #doesgek.
Als het dan toch over gezondheid moet gaan, dan leest de controverse tussen de vegetariërs en de niet-vegetariërs een stuk (s)mak(k)elijker weg.

“Eén op de drie vegetariërs, eet stiekem vlees.”

.. is een quote die meer aandacht gaat opleveren voor je foodblog, dan dat recept van oma.

Tip3. Laat je inspireren

Blijf niet hangen in je writersblock.
Als je wacht op inspiratie, en het komt niet, dan blog je blijkbaar niet. Buiten dat, beter goed gekopieerd dan zelf slecht verzonnen. En neem dat kopiëren niet te letterlijk. Immers, gekopieerde inhoud op je website, is slecht voor je ranking.
Maar je kan onderwerpen verschenen in de actualiteit wel herschrijven en van jouw inzichten voorzien. Kijk in dat verband eens naar de inhoud van Topics.nl.
Een website van de Persgroep, waarin iedere week 15.000 artikelen uitkomen die in Nederlandse en Belgische kranten staan. Zonder meer, staat daar ook jouw onderwerp tussen.

Tip4. Leg de lat laag

Mensen waarmee je over bloggen in gesprek komt, en waarvan je weet, dat ze minimaal 2 uur per dag op hun mobiele telefoon zitten te staren, claimen zonder enige vorm van blogschaamte, dat ze ‘geen tijd’ hebben om te bloggen.
Stel, dat je dat ene uur per maand niet kan vinden, doe dan eens gek, en verplaats het ritme naar eens per 2 maanden. Of zelfs 3.
Uiteindelijk is het de continuïteit die er voor gaat zorgen, dat bloggen ‘in je systeem’ komt.

Tip5. Blog lichtzinnig, vermijd blog-obstipatie

Het is vast niet dat ene blog van jou, dat de internetcommunity op haar grondvesten gaat doen schudden. Verlies je niet in zware wetenschappelijke overpeinzingen, in de angst dat je blog niet voldoende interessant is.

Zeker bij bloggers, die 2 of 3 keer per jaar bloggen, zie je het verschijnsel van blog-obstipatie. Men heeft het bloggen al lang uitgesteld en langdurig zitten broeden op onderwerpen. En dan is het er ineens… Een knoert van een bericht.
Lang, zwaarmoedig, ernstig, onverteerbaar.

Maak veel gebruik van alineakoppen en maak je alinea’s niet te lang en schrijf vlot. Nederlands, niet in spreektaal.
Heb je al in een half uur een blog geschreven, dan is dat de voedingsbodem voor je volgende initiatief.

Tip6; Oogst applaus!

Last, but not least; Mik op waardering, in welke vorm dan ook.
Verspreid je blog actief.

Niet alleen via social media, maar ook bijvoorbeeld via de automatische pushberichten, en Google My Business.

 

Heb je vragen of opmerkingen over dit onderwerp? Laat een reactie achter.

Een opmerking achterlaten

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.