Scroll Top

De ondergewaardeerde canonieke url

Een canonieke URL is belangrijk voor onder andere webshops omdat het laat weten aan zoekmachines welke versie van een productpagina de originele versie is. Je kan je voorstellen dat in een webshop allerlei varianten van hetzelfde product is opgenomen. Dan is er sprake is van een vorm van duplicate content, en betekent dit dat een pagina via meerdere URL’s te bereiken is, iets wat vaak bij webshops voorkomt. Hierdoor kan de zoekmachine de pagina op verschillende manieren in de zoekresultaten weergeven, wat de autoriteit en waardevolle informatie van de pagina vermindert.

Een canonical URL is een element in de broncode van een website en vertelt Google onder welke URL de pagina getoond moet worden in de zoekresultaten. Het is meestal de URL die ook in de adresbalk zichtbaar is, maar dit hoeft niet. Door het instellen van een canonieke URL, kun je voorkomen dat er verwarring ontstaat over de originele pagina en help je Google om de juiste versie in de zoekresultaten weer te geven.

Als website-eigenaar is het belangrijk om er zeker van te zijn dat zoekmachines de juiste versie van je webpagina’s tonen in de zoekresultaten. Het instellen van een canonieke URL kan hierbij helpen en voorkomt verwarring en een vermindering van autoriteit en waardevolle informatie.

Een canonieke URL instellen met Rank Math

Om een canonieke URL in te stellen met Rank Math kun je de volgende stappen volgen:

  1. Open het bericht of de pagina die duplicate content bevat door op “Bewerken” te klikken.
  2. Navigeer naar het “Geavanceerd” tabblad van Rank Math in WordPress Dashboard.
  3. Verander het Canonieke URL-veld onder het “Geavanceerd” tabblad om naar de belangrijkste bron van de inhoud te verwijzen.

Conclusie

Heb je op je website veel webpagina’s met soortgelijke inhoud, dan loont het de moeite om de canonieke url in te zetten om de inhoud van je website effectiever bij Google aan te leveren. Het instellen van een canonieke URL kan zoekmachines helpen specificeren welke versie van een URL in zoekresultaten weergegeven moet worden.

fouten

Ben jij foutloos?

Nou ja, wij in ieder geval niet. Maar ons werk bestaat wel voor een belangrijk deel uit fouten oplossen. Fouten oplossen op websites tenminste. En het beeld dat zich voltrekt, is dat hoe minder fouten er op een website voorkomen, des te beter kan je de concurrentie aan met andere websites in het streven naar een hogere positie in Google. Een paar van die fouten hebben we gebruikt op een top 1o samen te stellen.

Lees hem eens door, wellicht kan het ook jou helpen in je concurrentiestrijd!

 

👇 Vul in en hij komt naar je toe:

Naam(Vereist)

Een opmerking achterlaten

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.