Scroll Top

Tarieven vermelden op je website?

Tarieven vermelden op je website, een basale informatievoorziening

Bij iedere Cursus Webdesign, zal je leren, dat een website en communicatie- en informatiekanaal is. Wat je zou moeten willen als website-eigenaar is in ieder geval de bezoeker informeren over de basics van het onderwerp waar je website over gaat. Het tarief, is zo’n basaal stuk informatie. Gebruikelijk in webshops, maar veel minder op websites die gaan over diensten.

Vertrouwen kweken

Openheid van zaken geven door het aanbieden van transparante en educatieve content wekt vertrouwen en versterkt de band met relaties. Maar werkt dit ook voor nieuwkomers op je website?

Meest gestelde vraag; hoeveel kost het?

Je kan pagina’s vullen over de effectiviteit en exclusiviteit van jouw bijzondere diensten, maar indien duidelijke prijsinformatie ontbreekt, dan zal het voor de websitebezoeker reden zijn, een website te zoeken met vergelijkbare diensten, waar deze informatie wél op vermeld staat.

Waarom worden er geen tarieven geplaatst?

Diverse redenen worden gehoord, waaronder

  1.  Wij leveren maatwerk, standaard tarieven vermelden, levert onduidelijkheid en verwarring op.
  2.  Onze prijzen zijn niet de laagste in de branche. Door tarieven te communiceren prijzen we onszelf uit de markt.
  3.  We willen onze concurrentie niet informeren over ons prijsbeleid

Allen begrijpelijke motivaties, maar het ontbreken van tarieven zal bij de meeste bezoekers argwaan opleveren en dus de kans op conversie verkleinen.

Hoe dan tegemoet komen aan de behoefte aan tariefinformatie?

Het internet is en blijft een vluchtig medium. Het contact tussen website en bezoeker, duurt in de meeste gevallen niet meer dan enkele seconden. Heel wat anders, indien je daadwerkelijk in gesprek bent gekomen met een lead. Tijdens het persoonlijk contact valt de motivatie voor tarifering veel genuanceerder uit te leggen.

Wat je verwacht van een website, is dat mensen contact met je opnemen, zodat je in staat wordt gesteld dit genuanceerde gesprek te kunnen uitvoeren. Wat zijn je beste kansen op conversie als het gaat om de vermelding van tarieven?

  1. Vermeld je basistarieven. Ontkleed je tarieven van allerlei opslagen, en extra kosten en zorg er voor dat het vermelde tarief extra aantrekkelijk is. Veel bedrijven hanteren zogenaamde ‘internettarieven’. Veelal gebaseerd op het niet doorberekenen van overhead, als bijvoorbeeld de consument niet de showroom bezoekt, maar op de website koopt.
    Daarnaast heb je de optie om ‘kale’ tarieven te vermelden. Indien conversie eenmaal tot stand komt, is het aan jou om op een genuanceerde manier je eindtarief te verdedigen. In de autobranche is het gebruikelijk om bijvoorbeeld geen afleveringskosten in de verkoopprijs op het internet te vermelden.
  2. Maak je bezoeker nieuwsgierig naar jouw tarief. Communiceer op je website, dat je tarief afhankelijk is van diverse factoren, maar dat je gaarne bereid bent om op verzoek tariefinformatie te verstrekken. Als je de bezoeker verwijst naar een korte vragenlijst, waarvan de antwoorden van invloed zouden kunnen zijn op het tarief, is dit een sterke conversieprikkel.

Er bestaat geen eensluidend antwoord op de vraag, of het verstandig is, al of niet tarieven op een website te vermelden. Wel is duidelijk, dat je kansen op conversie op je website toenemen, indien je tarieven vermeld die aantrekkelijk en uitdagend zijn.

Heb jij coaching nodig bij de samenstelling van jouw website? Reageer op deze blog, of maak gebruik van ons contactformulier.

[faqs style=”accordion”]

Gerelateerde berichten

Een opmerking achterlaten

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.